HÄR SKRIVER JAG OM VIRKNING, MIN FAMILJ OCH LIVET I ALLMÄNHET

torsdag 18 februari 2010

Livet - ett privilegium

När jag vaknade i morse var det som att jag inte vaknat alls. Tröttheten drog mig bakåt, neråt, bort. Eftersom jag ska skriva klart en hemtenta idag kändes detta mindre roligt. För att försöka råda bot på tillståndet gick jag ut på en morgonpromenad i skogen ovanför området där jag bor. Jag tänkte att lite friskluft och dagsljus kanske kunde vara en bra idé. Och visst var det det! Jag kände redan efter några minuter hur sömnighetsdimmorna i huvudet lättade och hur ny livslust strömmade genom kropp och själ. Först promenerade jag rätt snabbt, men efter ett tag kände jag att den vackra naturen och jag själv förtjänade lite eftertänksamhet.





Världen är allt bra vacker! Visst suger livet ibland, men det är mänskligheten som är ful, jorden däremot är underbar på alla sätt. Ett bra ställe att bo på helt enkelt. Kanske det bästa. Tänk bara på hur fantastiskt det är med liv överhuvudtaget. Både vad gäller biologiska, evolutionära och psykologiska aspekter. Så skört och samtidigt så starkt. Det är i sanning ett privilegium att få leva!

Vid några tillfällen under min skogsrunda stannade jag till för att titta rakt upp, bortom trädkronorna, på himlen. Man får lite perspektiv vad gäller sin egen roll här på jorden.



Jag gick hem full av livslust och energi. Ödmjuk inför livet och jorden och naturen. Att skriva klart hemtentan kändes plötsligt nu som en bagatell. På ett bra sätt :)

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Superfina bilder och kul att det verkligen hjälpte med en prom!

    SvaraRadera