HÄR SKRIVER JAG OM VIRKNING, MIN FAMILJ OCH LIVET I ALLMÄNHET

torsdag 15 april 2010

Påsken med presentutdelning

Påsken spenderade jag i Haninge där mina föräldrar samt en av mina bästa vänner bor. Min vän har precis blivit mor till en underbar liten flicka som fick det vackra namnet Lily. Till Lily hade jag virkat en katt vars recept jag fann på crochetkitten.com.





Som jag tidigare skrivit virkade jag en specialpresent till min mor när hon fyllde år i mars. Presenten fick hon i efterskott under mitt besök i Haninge. Jag virkade mig och mina två syskon efter ett fint recept från Mia Bengtssons bok Virka Amigurimi.



Detta ska föreställa mig :)




Här sitter Iris barnvakt till mina två småsyskon :)





Baksidan av oss tre syskon :)


Strax efter att jag fått boken Virka Amigurumi i julklapp (julen 09), virkade jag en version av receptet som påminner en hel del mer om Mias originalmunk.




Munken gav jag i avskedspresent till min kuratorhandledare på praktiken. Han verkade rätt så glad, men säker kan man ju aldrig vara.

Jag upptäckte förresten en lustig sak när jag städade hemma hos mina föräldrar under påskhelgen:



Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var när jag stickade denna, men det kan vara omkring år 1990. Det roliga i hela situationen är att jag med bestämdhet påstått att jag aldrig tidigare gjort amigurumi av något slag, men detta ser ju onekligen ut som en variant :)

På vägen hem med fucking buss mellan Stockholm och Umeå, var jag riktigt, riktigt åksjuk. Jag hade tänkt att jag skulle virka på en sjal jag börjat lite smått med, men virkningen fick ligga ifred på brickbordet medan mitt fokus låg på att knapra åksjukemedicin i nio timmar. Sjalen kommer dock säkerligen att bli fin när den är färdig :) Den består av sammanlänkande blommor. Receptet finns hos Drops Design. Några av blommorna är redan färdiga, så nu är det bara typ tusen kvar :D


En av blommorna.
Åksjukemedicinen bredvid var dock mer intressant under den hemska resan :)

När jag kom tillbaka till Umeå var det underbart att dagen efter få åka hem till min fina, finfina vän Gunilla, som bor i Nordmaling. Tanken var att vi skulle arbeta med c-uppsatsen i en annan miljö än skolan. Som bonus bjöd Gunilla på supergod mat :P Den var dessutom helt i enlighet med LCHF-konceptet, vilket jag i det längsta föredrar att följa. Huvudrätten var en fantastiskt smarrig saffranssoppa (jepps, det finns vegetarisk LCHF-mat) som Gunilla serverade tillsammans med ett nybakt valnötsbröd (jepps, det finns LCHF-bröd). Efterrätten (jepps, det finns LCHF-efterrätter) var sjukt god. Typ himmelsk. Det var en chokladmousse med hackade nötter i. Jag sa faktiskt de tre små orden till Gunilla den dagen: JAG ÄLSKAR DIG!!!! :D

På tal om c-uppsatsen är vi mer eller mindre klara med den nu. Det känns både roligt och vemodigt. Vi har arbetat så länge med den och dessutom haft så väldigt roligt under tiden, att jag kommer att sakna det i och med kursavslut. Men än är det några dagar kvar innan vi kan gå upp och försvara vår uppsats. Imorgon är det formaliakorr som gäller. Dejten blir på ett fik i stan, eftersom vi gillar att byta miljö och, hrm, gillar att fika :P

Nu ska jag gå hem till min älskade karl och mina underbara kissemissar.

1 kommentar:

  1. Storasyster, Lillebror,Lillasyster får nog intefölja med på resa. Risk för småkryp, virus i deras små mjuka kroppar

    SvaraRadera