HÄR SKRIVER JAG OM VIRKNING, MIN FAMILJ OCH LIVET I ALLMÄNHET

söndag 9 januari 2011

Klageri klagera

Varning: Här kommer ett mycket surt och tråkigt inlägg.

Har varit en turbulent tid från julafton fram till nu. På självaste julaftonskvällen började babyn i magen försöka ta sig ut. Det gick dock att stoppa och jag blev rekommenderad sängläge i ett par veckor för att hon skulle få tid att mogna lite. Nåväl, det blev en trist men lite skrajsig tid i inaktivitet, vilket ledde till rastlöshet och frustration. Sen var den faran typ över. Då fick vi veta att hon ligger knasigt till där inne och måste vändas. Vändningsförsöket var en vidrig upplevelse och jag mådde skit av att genomgå det. Det lyckades dessutom inte, utan ungen var envis och spjärnade emot trots jättestark doktor och tålig mamma. Därför är vi nu inbokade på kejsarsnitt den 26 januari. Detta är något jag är jätterädd inför och jag kan inte tänka på annat just nu.

I och med allt detta har jag inte ägnat mig alls åt skolan eller annat. De där hemliga virkprojekten blir det nog inget av, men det får jag acceptera. Draken får jag väl virka klart efter att ungen kommit, inte mer med det. Jag bestämde mig för att skita i att examinera en av kurserna jag läser. Klarar jag de andra två kurserna så får jag ändå min examen, vilket gjorde beslutet lite lättare. Idag, äntligen, sydde jag färdigt åkpåsen till barnvagnen och även en extra uppsättning sängkläder till spjälsängen . Känns skönt att ha dem färdiga ifall lillan ändå kommer tidigare än väntat. Just sängkläderna gjorde jag av bara farten när jag fick tyg över. Vi hade redan ett par uppsättningar eftersom käraste Gunilla gav oss sina barns sängkläder. Alltså, från när de var små, inte deras nuvarande :D Jag har även gjort klart sista examinationsuppgiften till en av kurserna, så nu känns det också bättre. Den är dock oerhört slarvigt utförd, men jag tänker som så att i värsta fall får jag väl göra nån komplettering i efterhand.

Nu har jag en sista fullpackad vecka framför mig. En rolig sak är dock examensmiddagen som går av stapeln på onsdag kväll. Jag har inte varit på en endaste tillställning under utbildningens 3,5 år, så denna sittning ser jag verkligen fram emot :) Har till och med en klänning som jag ser snygg ut i, trots bautamagen :D Bäst av allt var att jag köpte den för 150 kr på rea, vilket gör att det inte är hela världen att jag inte kommer att använda den igen efter denna fest (om jag inte lägger mig till med en jättemage trots avslutad graviditet förstås... hehe).

Slutligen är det Den Stora Dagen = examensdagen på fredag! En sista surighetsklagan nu: är lite trist att inte kunna fira. Vi har inga pengar överhuvudtaget just nu. Vi har så vi kan handla billig mat för en vecka, that´s it. Men jag ska åtminstone mysa järnet med min älskling på kvällen. Och det är faktiskt det bästa som finns :) Men först ska jag vara duktig en sista gång för veckan och gå ner på stan direkt efter examensceremonin, till Försäkringskassan och snacka föräldrapenning samt till Arbetsförmedlingen och anmäla mig som arbetssökande (för att ha rätt till föräldrapenning, trots att jag ju inte kommer att jobba nåt mellan exemen och förlossningen). Sen får det fan i mig vara nog för ett tag :D Jag vill vila och längta efter baby. Punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar